Buckle Up your Loved Ones

 

This slideshow requires JavaScript.

Time  to  buckle  your  Dear  ones.  Not  when  going   for  a  night  out,  but  when  going  to  get  it  done  in  that  one  Frazzling  room.  You  have  to  carry with  you  all  the  essentials  to  support  you  throughout the  entire  session  with  one  being  water.

Water.  Water  is  very  important  while  in  the  gym.  It  is  an  essential  nutrient  in  the  body;  And  that’s  why  a  bottle  top-tamped  of  it  never  lack  in  my  shoulder  bag  when  going  to  the  gym,  or  at  the  back  pouch  of  my  cycling  jersey  when  going  for  trail  biking  at  Karura  Forest.

During  the  first  days  of  working  out,  many  beginners  get  to  ignore  carrying  a  bottle  of  it  with  them,  unaware  bodybuilding  really  require  one  to  have  enough  water  in  the  body.

Nearly  two  thirds  of  human  body  is  normally  water.  It’s  a  key  component  and  it  plays  a  major  role  in  digestion,  absorption  of  food,  regulation  of  body  temperature  and  blood  circulation,  movement  of  joints,  carrying  of  nutrients  and  oxygen  to  the  cells  in  the  body,  and  for  the  removal  of  toxins  present  in  the  body.

During  a  workout  session,  for  instance  when  weightlifting,  muscles  tend  to  contract  which  then  produces  metabolic  heat.  However,  the  human  body  is  like  every  other  conditional  system,  and  as  such  it  normally  prefer  maintaining  a  certain  optimum  temperature  for  proper  functioning  of  its  units. While  doing  a  strenuous  physical  activity,  the  preferred  limit  is  often  exceeded,  and  it  prompts  the  excess  to  be  dispersed  to  the  external  environment  in  form  of  sweat.  Thus  dehydration.  Normally,  every  dehydration stance  results  to  a  decrease  in  aerobic  power  and  physical  work  capacity.  As  such,  when  working  out,  it’s  of  great  importance  for  you   to  consider  preventing  excessive  dehydration  so  as  to  avoid  affecting  your  lift  power  and  workout  intensity.  It’s  highly  recommended  you  frequently  drink  water  during  any  exercise  so  as  to  help  replace  any  fluids  which  is  being  excreted  from  the  body.

However,  although  half  a  gallon  (2 liters)  is  the  recommended  amount  in  a  day  by  the  health  authorities,    different  workouts  usually  lead  to  different  craving.  This  happens  following  the  different  intensity  required  and  which  is  generated    by  the  body.  For  example,  every  Tuesday   is  normally  my  leg  day.  Though  I  rarely  finish  it  all,  I  always  prefer  feeding  my  bag  with  an  extra  bottle  of  water  besides  the  usual  one  liter.  The  extra  one  is  ideally  for  the  squats.  As  much  as  they  require  more  energy,  squats  usually  dehydrates  the  body  more  when  compared  with  rest  of  workouts;  and  for  my  case  let  me  say  it’s  also  when  I  sweat  most.  To  be  able  to  go  down  and  up  with  that  load  on  your  shoulders,  your  body  require  to  have  enough  oxygen,  energy  and  the  key  vessel  for  the  both,  water.

With  the  help  of  water  in  the  form  of  blood,  oxygen  is  transported  throughout  the  body,  causing  proper  respiration  and  the  release  of  energy  required  to  sustain  workouts.  Furthermore,  using  the  same  blood  stream,  the  required  nutrients  are  ferried  throughout  the  body  to  the  torn  muscle  tissue  which  needs  repairing.  Thereby  giving  water  a  significant  role  in  repair  and  growth  enhancement  of  muscle  tissue.

Building  the  best,  toned  upper  body  is  normally  the  goal  of  every  bodybuilder.  Nevertheless,  for  a  great  upper  body,  one  is  required  to  have  a  strong  spinal  system  as  it  will  not  only  be  advantageous  to  it,  but  also  to  movement  of  limbs,  and  the  transmission  of  sensory  and  motor  nerve  impulses  to  and  from  the  brain.  About  75%  of  the  upper  body  weight  is  often  supported  by  the  water  volume  that’s ……………

For  a  full  discussion  about  water,  the  key  and  most  important  element,  Time,   as  well  as  rest  of  essentials  that  you  ought  to  buckle  while  preparing  for  your  workout,  check  out  my  new  eBook  at    http://a.co/d/9CBgn2p  or   https://itunes.apple.com/us/book/does-it-natural/id1437484835?mt=11

 

Advertisements

Muscle Recovery: Rest And Grow

This slideshow requires JavaScript.

Do  you  know  what  and  how  you  carry  on  with  your  daily  routines  after  your  workout  really  matter?  If  you   won’t  mind  me  asking,  What’s  your  sitting posture  after  your  back  day?

Well,  your  lifestyle  posture  is  really  crucial  if  you  really  want  to  enhance  quick  recovery  of  your  muscles.  Though  most  forget  to  consider  it,  your  day  to  day  posture  is  really  important  if  you  want  to  quicken  and  facilitate  thorough  recovery  after  your  strenuous  workout  session.  Particularly  after  a  back  workout,  your  sitting,  bending  or **** posture  is  really  essential  if  you  want  your  lower  back  to  be  free  of  pain   as  well  as  remain  strong.

Before  I  realize  its  importance  I  used  to  experience  back  pain  after  using  improper  form while  typing   at my   desktop   and   also   working   on   my   bike.   You  as  well,   for  maximum  and  rapid  recovery,  observe   your   posture   and   if  it’s   sitting,  sit  upright  on  your  ergonomically  correct  chair  or   with  a  foam  roller,   or  ball  in  your  back  so  that  it  can  give  yon  a  tactile  clue  and  help  force  good   posture.  Adapt  yourself  to  this  posture   such  that  even  if  it  is  preparing  your   Christmas  tree  you’ll  kneel  on  the  floor  carpet  erotically  arched.  This  will  help   prevent  any  recovery  complication  and  also  give  your  back  enough  time  to   heal  fully.

Corrective  Exercise

Too  much   of  something  is  poisonous”;  that’s   what  my  Literature  teacher  told  me.  I  don’t  know  the  reason,  but  I  think  she  didn’t  want  us  to  know  more  phrases  as  she  does.  She  didn’t  think  we  gonna  need  them. Though  it  was  mean  of  her,  I,  nevertheless,  no  longer  care  of  any  other.  Am  okay  with  what  I  already  know;  Too  much  is  dangerous.  And  that’s  why  I  need  you  to  have  a  break  so  that  you  can  rest  and  try  redressing  any  dysfunction  you  may  have  incurred  during  the  week.  I  know  you  may  feel  like  you  don’t  have  any,  but  it’s  there.
In  general,  just  as  its  first  name  suggests,  a  Corrective  Exercise  is  a  movement  or  exercise  that’s  usually  used  to  correct  a  Specific  dysfunction.  It’s  part  of  training,  away  from  your  regular  workout,  that  helps  in   changing……..

For  more  essential  elements  of  how  you  can  hasten  and  enhance  your  recovery;   as  well  as  important  aspects  to  consider  for  your  successful  fitness  goal,  check  out  my  new  eBook  at    http://a.co/d/9CBgn2p  or   https://itunes.apple.com/us/book/does-it-natural/id1437484835?mt=11

Hard work  conquers  everything,  and  keep  strong,  and  keep  it  fit.  Bless

FITNESS DISCIPLINE

This slideshow requires JavaScript.

Just as fitness is essential to a healthy wellbeing, discipline is of great importance in each and every workout. Without discipline, your fitness goal will be nothing more than  a mere dream. It is what will separate you from the rest. It is the skill that will allow you to create habit,  repeating a task over and over again – going to the gym at the same time every day, preparing tomorrow’s pre-workout meal and so on.

Discipline; The principal and the principle for every successful fitness goal. Many believe motivation to be the key of attaining that great shape. But, it’s not. Being a workout buff for that long than enough period, I believe fitness is all about Discipline. It’s the only aspect which will change your overall behavior and lead you  to real results. The only thing to get you do and stick with  what you does.

Despite it being crucial in your fitness life, developing that discipline within isn’t, nevertheless, that easy. During the start it might be, but as time goes by, to some it starts to die away and irrational obstacles like job or family responsibilities begin derailing their efforts. They start missing their sessions and when asked why, “late from job” or “I have to pick some stuffs  for the family” becomes their answer. No offence about it, but, I think that’s a very stupid comment to make. There’s no way you can be working 24hours a day. Your motivation is what is down, and it is because of your motivational willingness to do rather than training yourself on doing. But how do you develop something that’s supposed to come from within?

Although discipline is a principle ought to be within, seeking an instantaneous gratification of your fitness goal can really help develop it. That is, start focusing more on the immediate benefits each and every time you wake up. Try discerning your short-term payoff of working out and if it’s clearer thinking so as to tackle your next day’s ledgers, stick it at your fridge’s door so that every time you’re  pulling it open to get a packet of milk it will provide you with a prod, especially when your fixity of purpose is receding. However, don’t forget a…..

(checkout more about fitness motivation and discipline in my new ebook at http://a.co/d/9CBgn2p or https://lnkd.in/dzbhkSx)